Czy jest możliwa integracja z systemami ITSM Jira czy OMNITRACKER z użyciem PHP?
Jira i OMNITRACKER to popularne i sprawdzone systemy ITSM (z ang. IT Service Management Software) czyli systemy zarządzania usługami IT. Wznosząc się ponad marketingowe opowieści należy odróżnić od siebie oba te rozwiązania, gdyż Jira specjalizowana jest pod wsparcie zespołów developerskich, stosujących zwłaszcza metodykę Agile, natomiast OMNITRACKER to system dostosowany do ekosystemów z wdrożoną metodyką ITIL (z ang. Information Technology Infrastructure Library ) obsługująca 14 procesów ITIL alternatywa dla JIRA).
Jakie są możliwości integracji Jira i OMNITRACKER
Systemy ITSM nie mogą nie mieć możliwości integracji i współpracy z innymi systemami. Jira współpracuje z najpopularniejszymi rozwiązaniami i ich imponującą listę można znaleźć pod adresem – Integrations with Jira overview.
OMNITRACKER pozwala także na podłączanie zewnętrznych systemów i źródeł danych. Jego specjalizacja do pracy w środowisku korporacyjnym, wręcz jako system BPM tłumaczy nacisk na wprowadzenie Automation Interface i integracje z rozwiązaniami firmy Microsoft jak Exchange Server, Sharepoint Server, kanałem emailowym czy telefonicznym – OMNITRACKER Interfaces – Integrate Your External Systems and Data Sources.
Integracja z użyciem PHP
Czy jest możliwa integracja wymienionych systemów ITSM z użyciem języka PHP i czy jest w ogóle potrzebna?
Jak najbardziej. Można wyobrazić sobie sytuację, gdzie korporacyjny ekosystem wymaga połączenia np. ze sklepem internetowym czy internetowym systemem zamówień czy zgłoszeń który z tych czy innych względów został wykonany w technologiach webowych open-source czy ze względu na specyficzne wymagania i przelicznik jakości do ceny, czy względu na dostępność programistów czy też odziedziczonego w spadku po przejęciu spółki etc. Przykładowo klient korporacyjny oczekuje, że zwrot zamówienia w postaci kupionego sprzętu w sklepie internetowym zostanie zarejestrowany w systemie ITSM czy też z innej strony – że to system ITSM będzie zarządzać uprawnieniami do zewnętrznych systemów webowych poza infrastrukturą korporacyjną – czyli będzie pełnić funkcję systemu IAM – Zarządzanie tożsamością, uprawnieniami i dostępem. Można sobie wyobrazić sytuację, gdzie przy wadliwym działaniu systemu webowego sprzedaży zgłoszenie zostanie zarejestrowane w systemie ITSM właściciela spółki, zostanie zgłoszeniu nadany numer a interesariusze będą powiadomieni mailowo czy też za pomocą SMS zależnie od priorytetu czy wagi zgłoszenia a klient nie zostanie pozostawiony sam z możliwością wysłania maila do webmastera mającego tendencję do wpadnięcia do regularnie czyszczonego folderu spamowego czy po prostu zwykłego cudownego zaginięcia.
Oba systemy ITSM pozwalają na integrację z użyciem protokołów:
- REST,
- SOAP.
przy czym specjaliści Jira zachęcają do korzystania z protokołu REST, natomiast w przypadku OMNITRACKERA charakter zadań systemu ITSM / BPM czyni równie skutecznym oba protokoły.
Wsparcie PHP dla REST i SOAP
Jak połączyć się za pomocą tych protokołów z użyciem PHP? Jeśli jesteśmy pracowici, możemy użyć po prostu funkcji PHP pozwalających na wykonywanie zapytań HTTP za pomocą:
- funkcji file_get_contents,
- biblioteki CURL .
ale także możemy skorzystać z gotowych klientów:
Praktycznym przykładom integracji serwis webowy – system ITSM poświęcimy jeden z kolejnych artykułów.